Ohjelma

Koko ohjelma tekstimuotoisena löytyy myös täältä.

Perjantai klo. 20 | Tulevien projektien esittely ja värväys
Sali
Tämä ohjelma on tarkoitettu tulevien projektien esittelyyn, tekijätiimin värväämiseen ja ideoiden keräämiseen. Tule värväämään tai värvättäväksi, tai ihan vain vakoilemaan, mitä kaikkea jännää on lähivuosina tulossa!

Lauantai klo. 09:00 – 09:45 | Uudelleen pelautuksista opittua
Sali
Laura Kröger
Laura Kröger tulee jakamaan käytännön vinkkejä pelin uudelleenpelauttamiseen liittyen  järjestämisestä, juonien ja hahmojen suunnittelusta, palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta, sekä yleisesti pelinjohtajan ja pelaajan ”velvollisuuksista”. Älä jätä peliäsi yhden kerran ihmeeksi!

Lauantai klo. 09:00 – 09:45 | Unimaailmaa rakentamassa pelimaailman uudelleenlavastus
Luokka
Valtteri Niskavaara
Pelipaikan uudelleenlavastaminen pelin aikana, erikoisefektit ja pelien rakenne Dreamwalk-larppikampanjan peleissä. Ohjelmassa käydään läpi Dreamwalk-larppien omalaatuista pelirakennetta, sen mahdollistamaa pelipaikan uudelleenlavastamista oudoksi Unimaailmaksi kesken pelin sekä Unimaailman erilaisia efektiivisiä ja lavastuksellisia elementtejä.

Lauantai klo. 10:00 – 11:45 | Käytännön turvallisuus larppaajille
Luokka
Jonni Marttila
Antaako vastuunvapautuslomake kaiken anteeksi? Mitä pelipaikalla tulee huomioida turvallisuuden kannalta? Riittääkö että tiedät pelipaikan osoittteen? Turvallisuusalalta kokemusta omaava esitelmöitsijä tulee kertomaan lakipykälien ja käytännön vinkkien kautta asioita, joita niin aloittelevan kuin kokeneenkin järjestäjän olisi hyvä tietää.

Lauantai klo. 10:00 – 10:45 | Somen käyttö larpeissa
Sali
Eevi Korhonen
”Hei kato, nyt ne on naama kiinni somessa!” Oletko koskaan kuullut pelinjohtajan olevan innoissaan, kun pelaajat ovat kiinni kännykässään? Sosiaalinen media mahdollistaa pelaamisen, tiedonvälityksen ja pelin seurannan aivan uusilla tavoilla. Väärin käytettynä some voi kuitenkin johtaa pelaajien ahdistumiseen, ylilyönteihin sekä oikeisiin off-game somemyrskyihin. Tässä esitelmässä jaetaan kokemuksia ja oppeja somen käytöstä larpeissa sekä maailman- ja hahmonluonnin tukena että kommunikaatiovälineenä. Mukana on esimerkkejä erilaisten alustojen käytöstä niin suomalaisissa kaupunkipelikampanjoissa kuin ulkomaalaisista blockbuster-larpeissa.

Lauantai klo. 11:00 – 11:45 | Brainstormaus – Pelinjohtajan hyvinvointi
Sali
Essi Vallenius
Pelinjohtajan hyvinvoinnista on puhuttu paljon kuluneen vuoden aikana, mutta siitä pitäisi puhua enemmän: Essi Vallenius tulee alustamaan keskustelua avauksellaan, ja osallistujat pääsevät jakamaan mietteitään ja ideoitaan, miten pelinjohtajan hyvinvointia voisi parantaa niin ennen kuin jälkeenkin pelin sekä sen aikana.

Lauantai klo. 13:30 – 15:15 | Larppaus lukiokurssina -paneeli
Sali
Moderoijana Mirka Oinonen
Savonlinnan Taidelukiossa järjestetään tänä vuonna toista kertaa LARP101-kurssi, jossa opiskelijat oppivat larppaamisen perusperiaatteita ja osallistuvat kurssin lopussa viikonlopun mittaiseen heille vartavasten kirjoitettuun liveroolipeliin. Tämän vuoden peliä on mukana järjestämässä suuri osa viime vuoden opiskelijoista. Miten projekti toimii? Millaista on opiskella larppausta koulussa ja miten sitä opetetaan? Entä miltä tuntuu järjestää ensimmäistä larppiaan kouluympäristössä? Miten tehdä harrastuksesta kouluympäristössä lähestyttävä konsepti? Keskustelijoina kurssin opiskelijoita ja vastuuohjaaja.

Lauantai klo. 13:30 – 14:15 | Larpeista, ammattimaisuudesta ja apurahahelvetistä
Luokka
Tonja Goldblatt
Larppaaminen alkaa olla vakavasti otettava taidemuoto ja potentiaalinen elannonlähde larpin järjestäjille. Mitä tapahtuu, kun larppaamisesta voikin saada rahaa? Tappaako yhden palkkaaminen muiden vapaaehtoistyön? Pakottaako ulkopuolinen raha larpintekijät tekemään valmiiseen lokeroon sopivia teoksia? Kuka päättää kenelle apuraha annetaan?
Ammattikuvataiteilija kertoo, miten vapaaehtoisesta talkootyöstä palkattuihin työntekijöihin siirtyminen vaikutti Turun kuvataidekenttään ja miten vähistä apurahoista ja tunnustuksista tappeleminen pahentaa taiteilijoiden statustietoisuutta ja eriarvoisuutta.

Lauantai klo. 14:30 – 15:15 | Näkökulmia NPC-toimintaan
Luokka
Joonas Katko
Alustus ja keskustelu NPC-toiminnasta eri näkökulmista (pelinjohtaja, pelaaja, NPC), kokemuksista onnistumisista ja epäonnistumisista sekä mainio tilaisuus jakaa vinkkejä toimivista käytännöistä. Tule kertomaan, mikä on kohdallasi toiminut ja mikä ei!

Lauantai klo. 15:30 – 16:15 | Hinnoittelu ja budjetointi
Luokka
Hannu Niemi
Miten suunnitellaan liveroolipelitapahtuman budjetti ja pidetään siitä kiinni? Millä tavoin pelin järjestäjä voi varautua taloudellisiin riskeihin kuten useamman pelaajan peruutuksiin? Mikä taas on sopiva hinta kokemukselle, jonka tarkkaa sisältöä on vaikeaa määritellä etukäteen? Entä miten huomioidaan osallistujien erilaiset taloudelliset tilanteet? Pitkän linjan tapahtumanjärjestäjä ja työkseen talousennusteita tekevä Hannu Niemi kertoo liveroolipelitapahtuman budjetoinnista ja hinnoittelusta käytännön esimerkkien kautta.

Lauantai klo. 15:30 – 16:15 | Proteus Post Mortem
Sali
Vera Schneider
Ohjelmassa Proteus: Sotakarjujen synty -pelin vastaava tuottaja käy läpi rehellisesti, mitä kaikkea yli vuoden pituiseen ja yhden Suomen kalleimpiin lukeutuneen larppiprojektin vaiheisiin kuului, ja miten homma saatiin kasaan. Lisäksi saadaan vastaus kysymykseen ”miten meni noin niinkuin omasta mielestä”.

Lauantai klo. 18:00 – 18:45 | Proppaajan käyttöohje: Kuinka saada yhteistyö toimimaan
Luokka
Lotta Laukkanen
Hommasit proppivastaavan, hienoa! Mutta kuinka saada homma toimimaan niin, että sekä pelinjohto että proppaaja selviävät täysjärkisinä? Larppeihin ja teatteriin tarpeistoa tehnyt ammattiproppaaja kertoo kokemuksella.

Lauantai klo. 18:00 – 18:45 | Liikuntalarp – konseptin esittely
Sali
Janne Koponen, Essi Vallenius
Miten liikunnan ja larppauksen voi yhdistää? Miten larppaus voi tukea liikuntaa ja terveellisiä elämäntapoja ja miten liikunnan voi tuoda osaksi larppia. Esitelmässä käydään läpi konseptin taustoja ja kokemuksia kahden jo järjestetyn liikuntapelin pohjalta ja kerrataan niistä opittuja asioita. Janne ja Essi kertovat myös miten sinä voit tuoda liikunnan osaksi omaa larppiasi.

Lauantai klo. 19:00 – 19:45 | French larp: le GN français
Sali
Axelle Cazeneuve
Everybody has heard of Nordic Larp, and even though the local traditions in the Nordic countries differ from their famous relative, the communication between Nordic players, designers and researchers is dense enough to provide a steady flow of mutual influence in the Nordic and international scenes. Compared to that, French larp appears as largely unknown outside of French-speaking countries, despite several peculiarities that distinguish the French larp scenes from other European scenes, including their most notorious neighbour, Germany. Based on the speaker’s fieldwork as an anthropologist in training in France and Finland and on their experience as a French larper and occasional designer, Axelle will attempt to provide a global and critical review on French larp in a manner that could feel culturally relevant to Finnish larpers.

Lauantai klo. 19:00 – 20:45 | Solmukohta 2020 – teetä ja keksejä
Lounge
Massi Hannula, Joonas Iivonen, Hannu Niemi
Nordic Larp -konferenssi Solmukohta on taas vuonna 2020 Suomessa. Tulevan tapahtuman core-tiimi kutsuu kaikki kiinnostuneet vapaamuotoiseen brainstormaus-sessioon ja nauttimaan teetä ja keksejä kanssamme. Yksi Solmukohta 2020 visioista on rakentaa tapahtumaa tiiviisti yhdessä suomalaisen Nordic Larp -skenen kanssa, ja mikä sen parempi paikka tavoittaa teitä kuin X-Con 2018.

Lauantai klo. 20:00 – 20:45 | Alkutarinoita
Sali
Kirsi Oesch
Miten larppaamisesta tuli paikallisesti ilmiö? Puolentusinaa tarinaa larppaamisen alkuajoista tähän päivään larppausboomeista Kemistä, Joensuusta, Tampereelta, Hämeenlinnasta ja PK-seudulta (+ joku pieni, esim. Jokioinen, Lammi tai Iisalmi), kun larppaamisen huuma on vallannut alaa ja tullut normiksi paikkapaikoin. Missä ne kaikki pienet larppaajat ovat aloittaneet? Mitä ilmiön syntyjä yhdistää? Miten niitä voidaan luoda?

Lauantai klo. 21:00 -> | Iltaohjelma, sauna, hengailu!
Luvassa kevyttä iltaohjelmaa, lautapelejä, vapaata tutustumista ja hengailua! Sauna lämpiää majoitusrakennuksessa. Huomaathan, ettei saunalla tai majoitusrakennuksessa saa nauttia alkoholia! Saunavuorot ilmoitetaan lähempänä ajankohtana. Päärakennuksella on vapaata hengailua läpi illan, ja kohtuullinen alkoholin nauttiminen on sallittua.

Sunnuntai klo. 11:15 – 12:00 | Hahmobuffet – pelaajalähtöinen hahmonluontitapa
Luokka
Kirsi Oesch
Esittelyssä hahmobuffet eli ohjattu pelaajalähtöinen hahmonluontimenetelmä täysin pelinjohtolähtöisen hahmosuunnittelun ja pelinjohdon ja pelaajan väliseen dialogiin perustuvan hahmonluonnin vaihtoehtona. Hahmobuffetissa pelisisältöjen luominen tapahtuu pelaajan valitsemien vaihtoehtojen kautta, jolloin hahmot ovat prikulleen tai hyvin pitkälti pelaajan toiveiden mukaisia. Ohjelmassa sivuttavat teemat: pelinluontiprosessin etenemisvaihtoehdot, hahmonluonnin suhde pelikonseptiin, pelimateriaalien tekijänoikeudet ja pelaajan ja pelinjohdon roolit pelintekoprosessissa.

Sunnuntai klo. 11:15 – 12:45 | Workshop: uudet websivut larp.fi :lle
Sali
Merli Juustila
Larp.fi-sivusto on ollut monelle ensimmäinen lähde, johon on törmännyt etsiessään tietoa larppaamisesta. Huolimatta ylläpidosta ja tiedon lisäämisestä vuosien aikana, sivusto kaipaa kuitenkin kasvojen kohotusta ja tätä ideoidaan Merli Juustilan johdolla porukan voimalla. Tule mukaan miettimään, mitä sivuilla tulisi olla ja miten niistä saisi parhaan mahdollisen tietolähteen larppaamisesta!